شایع ترین علت سوزش ادرار چیست؟

0 431

سوزش ادرار یکی از بدترین احساس‌ها می‌باشد. در صورتی که “سوزش ادرار” به صورت دائمی باشد و تحمل آن برای فرد غیر قابل تحمل باشد برای درمان آن باید اقدام گردد. برای درمان این عارضه در ابتدا باید علت سوزش ادرار را شناخت تا بتوان برای درمان صحیح اقدام کرد.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری شایع ترین علت ادرار کردن همراه با درد می‌باشد. در این نوع عفونت، باکتری وارد مجاری ادراری می‌شود. در نتیجه علائم ناخوشایندی مانند بی اختیاری ادرار و سوزش ادرار بروز می‌کند. در صورتی که فرد در انتهای ادرار کردن سوزش احساس کند، این مورد می‌تواند نشانه عفونت مجاری ادراری باشد. در این صورت برای درمان عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌گردد. برای جلوگیری از عوارض آنتی بیوتیک‌ها باید به مقدار زیاد مایعات و میوه مصرف شود. قبل و بعد از مقاربت جنسی ادرار کرده و برای خشک کردن ناحیه از جلو به عقب دستمال آهسته کشیده شود. فراموش نكنید گاهی عفونت‌های ادراری بدون علامت هستند و به همین علت هر شش ماه در همه‌ی افراد و تمام سنین آزمایش ادرار توصیه می‌گردد.

عفونت قارچی

احساس سوزش ادرار می‌تواند نشانه عفونت قارچی باشد. در این نوع عفونت، قارچ‌ها در واژن تجمع می‌یابند. نشانه دیگر این عفونت ترشحات غلیظ تر پنیر مانند می‌باشد. مصرف داروهای ضد قارچ می‌تواند برای درمان این نوع عفونت مؤثر واقع شود.

برای جلوگیری از ابتلای مکرر به عفونت قارچی می‌توان اقداماتی مانند بهداشت مناسب، استفاده از لباس زیر کتان و تعویض لباس زیر بعد از فعالیت ورزشی را انجام داد.

عفونت واژن

بوی نامطبوع از واژن می‌تواند نشانه عفونت واژن باشد. عفونت واژن در هنگام مقاربت جنسی می‌تواند به نواحی دیگر ژنیتال انتقال یافته و باعث درد شدید هنگام ادرار كردن شود. زمانی که این مورد تشخیص داده شود برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. این نوع آنتی بیوتیک می‌تواند به صورت خوراکی و یا موضعی (در واژن) استفاده گردد.

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند موجب سوزش ادرار شوند. ویروس هرپس یکی از شایع ترین عفونت‌های ویروسی بوده که از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد و ایجاد زخم‌هایی در نواحی دهان و ژنیتال می‌کند.

عفونت کلامیدیا یک عفونت باکتریایی بوده و در زنان زیر 25 سال می‌تواند بروز کند و بیماری مقاربتی دیگر سوزناک می‌باشد. هر دو این بیماری‌ها می‌توانند موجب ترشحات غیر طبیعی زرد و سبز شده و باید بررسی گردند و سریعاً درمان شوند.

استفاده از محصولات بهداشتی غیر مناسب

باور عمومی بر این است که ناحیه واژن محیط تمیزی نبوده و باید به وسیله مواد شوینده ناحیه را شست و شو داده و با استفاده از عطر و دئودورانت ناحیه را خوشبو کرد. واژن دارای سیستم خود تمیز کنندگی بوده و pH ناحیه به طور طبیعی تنظیم می‌شود. ولی در صورتی که از مواد شوینده غیر مناسب استفاده شود pH ناحیه به هم خورده و این مورد منجر به سوزش ادرار می‌شود. به این دلیل باید از محصولات مناسب برای شست و شوی ناحیه واژینال و با pH مناسب استفاده شود و شست و شو هفته‌ای دوبار بیشتر با مواد صورت نگیرد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/RLNY
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.