طرز تهیه آش اوماج آذری به دو روش متفاوت

0 788

آش اوماج از جمله پیش‌غذا‌های بسیار خوشمزه در استان‌های مختلف ایران است. آش به دلیل ترکیبات تشکیل دهنده‌اش بسیار مقوی بوده و از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است. این غذا در شهر‌های مختلف به سبک‌های متفاوتی طبخ گردیده و از جمله غذا‌های سنتی و محلی هر استان به شمار می‌آید. آش می‌تواند به عنوان پیش‌غذا و در خیلی موارد، غذا‌ی اصلی سرو شده و از اصلی‌ترین تزئینات سفره‌های افطاری و به عنوان غذا‌ی نذری مورد استفاده قرار گیرد.

آش اوماج یکی از انواع آش‌های محلی است که در استان‌های آذری زبان و کردی زبان به سبک متفاوتی طبخ می‌گردد. این آش در درمان سرماخوردگی‌های مزمن، سینه درد و خلط گلو بسیار مفید است و می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی، از بروز بیماری‌های شایع فصل زمستان جلوگیری نماید. به منظور یادگیری این آش خوشمزه با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه آش اوماج آذری برای چهار نفر

آش اوماج

  • نخود و لوبیا                                        100 گرم
  • عدس                                                 200 گرم
  • سبزی (تره، برگ چغندر و یا اسفناج، جعفری) نیم کیلو
  • آرد                                                    نیم کیلو
  • تخم مرغ                                             2 عدد
  • نمک و ادویه‌جات (زردچوبه و فلفل سیاه)         به میزان لازم
  • پیاز و سیر خرد شده                               1 عدد
  • نعنا خشک شده                                     به میزان دلخواه

مرحله اول: نخود و لوبیا و عدس را یک شبانه روز کامل در آب سرد خیس کنید. در طی این مدت 2 الی 3 بار آب را تعویض کرده و آب تازه به آن‌ها اضافه نمایید. توجه داشته باشید اگر در فصل گرم سال این کار را انجام دادید، حتماً ترکیبات را در یخچال نگهداری کنید، زیرا در هوا‌ی گرم این ترکیبات کپک خواهند زد.

مرحله دوم: نخود و لوبیا را در قابلمه ریخته و اجازه دهید یک ساعتی خوب بپزد. سپس عدس را به نخود و لوبیا اضافه کرده و اجازه دهید تمام حبوبات با عدس چهل دقیقه دیگر خوب بپزند.

مرحله سوم: سبزی‌ها را تمیز شسته و خرد کنید (نه خیلی درشت و نه خیلی ریز)، حال سبزی را به آش اضافه نموده و اجازه دهید خوب جا بیفتد. نمک و ادویه‌جات را نیز به آش اضافه کرده و سراغ مرحله اصلی تهیه آش اوماج بروید.

مرحله چهارم: این مرحله اصلی‌ترین مرحله تهیه این آش است که باید در آماده سازی آن صبر و حوصله فراوان داشته باشید. ابتدا آرد را در یک کاسه مناسب ریخته و یک لیوان آب را کنار دست خود قرار دهید. دست خود را در آب فرو برده و روی آرد بپاشید. توجه داشته باشید آب خیلی زیاد نباشد، زیرا در این حالت آرد، حالتی خمیری پیدا می‌کند. حال آرام آرام آرد را با دست به شکل پودری بین انگشتان خود ورز دهید. آرد را در دو مرحله الک کنید تا دانه‌های درشت آن گرفته شده و یک پودر کاملاً یکدست و دانه ریز به دست آید.

مرحله پنجم: پودر تهیه شده از آرد را به آش اوماج اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مرحله ششم: دو عدد تخم مرغ را در ظرف شکانده و خوب مخلوط نمایید. حال آرام آرام تخم مرغ را به آش اضافه کرده و در لحظه اضافه کردن خوب هم بزنید تا تخم مرغ در تمامی سطح آش به خوبی پخش شود. پس از ده دقیقه زیر شعله را خاموش کرده و با استفاده از پیاز داغ، سیر، نعنا داغ و کوفته قلقلی‌های کوچک آن را تزئین کرده و کنار اعضای خانواده نوش جان نمایید.

روش دوم جهت تهیه آرد برای آش اوماج

شما می‌توانید آرد و آب را کاملاً ترکیب کرده و یک حالت خمیری شکل از آن تهیه نمایید. حال آرام آرام این خمیر را به شکل دانه‌های خیلی ریز به همان روش تهیه کوفته قلقلی فرم داده و به آش اضافه نماید. (این روش احتیاج به زمان زیادی داشته و ممکن است دانه های کوچک آرد طعم خوبی نداشته باشد، توصیه می شود از روش اول استفاده نمایید.)

آش اوماج تهیه شده در مناطق کردی زبان ایران نیز از همین دستور تبعیت کرده و تنها تفاوت موجود در این آش با آش اوماج آذری نداشتن نخود و لوبیا است. آش اوماج مناطق کرد زبان ایران، میزان فراوانی عدس داشته و عاری از نخود و لوبیا می‌باشد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/sYzm
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.